Zöld Föld komplex fenntarthatósági pedagógiai program

A Zöld Föld fenntarthatósági pedagógiai program célja, hogy felhívja a fiatal generációk figyelmét a fenntarthatóság, a fenntartható életmód fontosságára. A program részei a tankönyvek és munkafüzetek, a szakképzés számára fejlesztett ágazati Zöld füzetek, a tanárokat segítő kézikönyvek, digitális tananyagok, továbbképzések és egyéb tudásmegosztó platformok.

Több, mint egy tantárgy

A program alapja a tevékenységközpontú, élet- és életkorközeli tanulás – elrugaszkodva a sémáktól, a tantárgy fő céljait követve, helyi megoldásokkal. A siker egyik záloga az átélhetőség, a megtapasztalhatóság, így az adott feltételekhez, illetve a célcsoporthoz való alkalmazkodás.

A program fő célja és feladatai

A fenntarthatóságra törekvés – mint életszemlélet és életmód – szokások, rutinok, értékek és motivációk belsővé válása során működőképes. Ez a külső kontrolltól alapjaiban független, meggyőződésből fakadó cselekvést és gondolkodást jelent.

Fejlesztendő képességek, attitűdök

  • A természeti és a társadalmi-gazdasági környezet egymástól függő folyamatainak és az azokból adódó a problémáknak, összefüggéseiknek, kölcsönhatásaiknak a megértése.
  • Az egyéni felelősség beláttatása: életmódban, viselkedésben, személetben a fenntarthatósági szempontok érvényesítése.
  • Kritikai gondolkodás, kutatói szemlélet, kérdezés, érvelés, problémakezelés, próbálkozási hajlandóság, kudarctűrés, szociális kompetenciák (együttműködés, szolidaritás)

El kell kerülni a szorongáskeltést, a felelősségátruházást, a tételes számonkérést.

Feladatközpontúság

Mi a különbség az ismeretellenőrző kérdés és a feladatadás között?

Előnyben részesített módszerek, eljárások, technikák:

  • élménypedagógia: tapasztalati tanulás, terepgyakorlat,
  • projekt, kooperáció, kollaboráció,
  • vita, érvelés, indoklás szóban és írásban,
  • forrásértelmezés,
  • prezentálás,
  • a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazása.

Például:

A Zöld Föld komplex fenntarthatósági pedagógiai program tananyagainak tartalma

  • a természettel és
  • az épített környezettel,
  • a gazdasággal,
  • a társadalommal,
  • az életvitellel kapcsolatos kérdésköröket és ezek összefüggéseit.

Milyen előnyökkel jár a zöld föld komplex pedagógiai program tanítása?

  • Tanuláslélektani előnyök

    Az az ismeret rögzül igazán,

    • aminek van előzménye, van hova kapcsolni,
    • érzelmileg is megérint,
    • személyessé teszi a tanulást,
    • ami testre szabható, például: kényes kérdések,
    • transzfer hatásai vannak, különböző kontextusban alkalmazható.
  • Kompetenciafejlesztési előnyök
    • problémakezelés: igazi és látszólagos probléma, stratégiaalkotás
    • rendszerszemlélet: összefüggések, ok-okozatok, hamis következtetések stb.
    • tévhitek és hitelesség kérdéskörei
    • iskolaszervezeti előnyök
  • Tényleges együttműködési lehetőség
    • a különböző tantárgyat tanítók,
    • a gyerekek és a szülők között.
  • Mit ad még a zöld föld program?
    • Rendszerszemléletet, felelősségérzetet, önreflexiót, kutatói beállítódást, annak megtapasztalását, hogy van hatásunk a világra.
    • Támogatást a program tanításához képzésekkel, közösségi alkalmakkal, módszertani segédletekkel.
    • Személyesen a zoldfold@zoldfold.hu e-mail címen.