A kérdésre könnyű rávágni, hogy hát persze, mi sem magától értetődőbb, hiszen nyakunkon a klímaválság, számos nemzetközi egyezmény és jogszabály deklarálja a fenntarthatósági célokat, még több, ami azokat a feladatokat, amelyek a célok megvalósításához szükségesek.
Ennyire egyszerű volna?


A fenntarthatóságot tanítani annyit jelent, mint az életet tanítani a maga komplexitásában. A fenntarthatóság megvalósításához azonosulni kell egy újfajta értékrenddel, egy megváltozott jóllét (well-being) fogalommal, és fel kell készülni az ehhez szükséges napi rutinok átalakítására.
A fenntarthatóság tantárgy tanításának célja elsősorban nem a lexikális ismeretszerzés, hanem az érzékenyítés, a fenntartható fejlődés és az egyéni felelősség összefüggéseinek megértetése, annak támogatása, hogy a problémamegoldás mindennapi feladatait a tanulók – saját lehetőségeikhez mérten – érezzék sajátjuknak, és ez a szemlélet épüljön be viselkedésükbe, gondolkodásukba.
A fenntarthatóság tantárgyként bevezethető a gimnáziumok 9(10.) és a 11-12. évfolyamán, de tartalmában és módszereiben alkalmas a komplex természettudományi ismeretek kiegészítésére, az osztályfőnöki órákon vagy szakkörökön való feldolgozásra is. A tantárgy tanításának egyik alapfeltétele, hogy szerepeljen az iskola pedagógiai programjában.

326/2013. (VIII. 30.) Korm. rend. (a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról) Hatályos: 2023. szeptember 1-től
A pedagógusok az alábbi akkreditált képzések, illetve tájékoztató programok keretében ismerkedhetnek meg a fenntarthatóság tantárggyal:
A képzéseken a fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretekkel, illetve a fenntarthatóság tanításának módszertanával ismerkedhetnek meg a résztvevők.
A fenntarthatóság választható érettségi tantárgy a 165/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet alapján, amelyet projektérettségi formájában teljesítenek a vizsgára jelentkezők.
A vizsga célja, hogy a vizsgázók igazolják, képesek elméleti ismereteik gyakorlatban történő alkalmazására. Az általuk választott téma feldolgozása során képesek a rendszerben történő és problémamegoldó gondolkodásra, a felelős és mérlegelő véleményalkotásra és döntéshozatalra úgy, hogy a más tantárgyak pl. biológia, földrajz, fizika, kémia, történelem adekvát ismereteit is alkalmazzák, a projektfeladat megvalósítása során. A fenntarthatóság érettségi vizsga lehetőséget nyújt arra is, hogy a diákok megismerjék és bemutassák a környezeti a társadalmi és gazdasági kérdések közötti összefüggéseket.
A vizsgaszervezéssel, vizsgával kapcsolatos információk:
A projektérettségi jellemzői
A projektmunka
A projekt kidolgozásának lehetséges módjai
Munkanapló és jegyzőkönyv